Stała matematyczna

14. marca to bardzo ważny dzień w życiu każdego szanującego się matematyka. Chyba nie wyznawałam tego na Terrierze, ale za młodu spędzałam całe dnie na liczeniu z wywieszonym ozorem różnych dziwnych rzeczy. Aż zrobiło mi się przykro, że już od dawna tego nie robię :/

Ale nic to! Nieważne, czy liczę na co dzień czy od święta (tzw. niedzielny matematyk) – tak czy owak dzisiaj celebruję istnienie pewnej liczby:

Pi day

via society6.com

Jeśli ktoś jeszcze nie rozpoznał – chodzi o pi!

Pi

via society6.com

Lubię pi, nawet bardzo, chociaż szczerze mówiąc nie jestem w stanie wyjaśnić źródła naszej zażyłości. Geometria zawsze była moją najsłabszą stroną, ale w tej liczbie jest coś takiego, że nie potrafię przejść obok niej obojętnie ;D

Na cześć naszego związku kilka lat temu dostałam nawet zegar, który wisi sobie w kuchni:

Zegary Atrix ZEGAR MATMA /CZAS NA PI

via okazje.info.pl

Absolutnie nie dziwi mnie zatem, że liczba pi inspiruje także designerów. Może przykładów nie jest zbyt wiele, ale co z tego ;] Pierwszy z nich to stolik, który zaprojektował Marc Th. van der Voorn.

der Voorn pitable1 der Voorn pitable 2

der Voorn pitable 3

via furniii.com

I do tego meble zaprojektowane przez Tima Vinke – stołek:

Tim Vinke pistool 2

Tim Vinke pistool 1

via ministryofpleasure.net

I stół:

Tim Vinke pitable 1

Tim Vinke pitable 2

via ministryofpleasure.net

Pewnie nie każdy kojarzy ten fakt, ale pi nazywa się też czasem ludolfiną. Wstyd, ale dopiero dziś sprawdziłam, skąd wzięła się ta nazwa. Otóż jednym z matematyków, którzy poświęcili swoje życie próbom coraz dokładniejszego przybliżenia pi, był Holender – Ludolph van Ceulen. Obliczył jej wartość do 35. miejsca po przecinku, co 400 lat temu było nie lada wyczynem – raczej nie było wtedy kalkulatorów.

W każdym razie to na jego cześć liczba pi zyskała drugie imię. Zdecydowanie zasłużył na wyrycie jej na swoim nagrobku (uściślając – to jego odrestaurowana wersja):

Nagrobek

via numbers.computation.free.fr

I tematyczny deser:

Deser

via society6.com

4 thoughts on “Stała matematyczna

Wymerdaj komentarz ;D

